Żywność funkcjonalna – jedzenie zamiast leków

with Brak komentarzy

Tekst do broszury dla klientów RWE (innogy)

„Jesteś tym, co jesz” – słyszymy często. W kulturze Wschodu wartościowa żywność i odpowiednia dieta uważane był za podstawę zdrowia, a w przypadku choroby – za nieodzowny element kuracji. Jedzenie, które zapobiega chorobom lub je leczy – ta koncepcja stała się podstawą do stworzenia żywności funkcjonalnej.

Żywność funkcjonalna to produkty spożywcze, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Możemy je kupić w każdym sklepie – wyróżnia je to, że pochodzą ze specjalnych hodowli i upraw oraz wyselekcjonowanych odmian lub są wzbogacone w substancje bioaktywne oraz pozbawione niepożądanych czynników. W ostatnich latach udowodniono, że zmniejszają one ryzyko powstania wielu chorób i pomagają w profilaktyce zdrowotnej chorób układu krążenia, nadciśnienia czy cukrzycy.

Jak rozpoznać żywność funkcjonalną

W Europie żywność funkcjonalna pojawiła się w latach 90. ubiegłego wieku, ale jest doskonale znana i od dawna stosowana na świecie – np. w Japonii stanowi ok. 30% produktów spożywczych. W Polsce samo określenie jest stosunkowo nowe, ale wzbogacanie żywności jest od lat stosowane i regulowane przepisami – przykładem może być tutaj jodowanie soli kuchennej czy dodawanie witaminy A i D do margaryn.

Przykłady żywności funkcjonalnej:

  • mleczne produkty fermentowane i jogurty z żywymi kulturami bakterii probiotycznych
  • margaryna, jogurt, ser topiony (roślinne sterole i stanole)
  • jajka wzbogacone kwasami omega-3
  • płatki śniadaniowe (wzbogacone w kwas foliowy)
  • chleb, batony muesli (wzbogacone w izoflawonów)
  • oleje (wzbogacane w witaminę E oraz fitosterole)

Aby uchronić się przed niebezpiecznymi chorobami, zadbajmy o to, aby w naszej diecie znalazła się żywność funkcjonalna, która posiada właściwości profilaktyczne, a nawet lecznicze.

Jedz na zdrowie!

Leave a Reply